Forum CNC Strona Główna
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Światła do jazdy w dzień Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
szymon
Gość





PostWysłany: 28 Lis 2007, 20:29:40 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Jak zaznaczył w innym poście Robin, można stosować światła do jazdy w dzień o dużo mniejszym zużyciu enegii, niż ze światłami mijania. I tu prośba do Robina, wklej proszę zdjęcie tych lamp (a może są oryginalne lampy ze zmienionymi żarówkami). Bardzo to interesujące, więc czekam na szczegółowe informacje!
Maciej
Gość





PostWysłany: 28 Lis 2007, 20:51:06 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Też jestem zainteresowany tym rozwiązaniem, może jakieś szczegóły techniczne montażu. Rolling Eyes
Pozdrawiam Maciej
Robin
Gość





PostWysłany: 29 Lis 2007, 09:03:05 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Jestem teraz w trasie.Po powrocie wszystko opiszę.
szymon
Gość





PostWysłany: 29 Lis 2007, 09:03:56 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Dzięki. Będziemy czekać. Laughing
Robin
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 12:43:58 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Wszekie informacje dot świateł do jazdy dziennej sa tytaj : http://www.motofakty.pl/artykul/swiatla_do_jazdy_dziennej.html

Ja zastosowałem istniejące w moim samochodzie takie światła z tym,że rozłączyłem kostkę przez którą światla te świeciły się ze wszystkimi innymi (oprócz drogowych) i zastosowałem kontrolkę wraz z włącznikiem umieszczając ją na pulpicie.Po tej zmianie świecą się tylko one i żadne inne.






Takie rozwiązanie stosowałem od czerwca i nie miałem żadnych problemów.Działanie wszystkich innych światel pozostało bez zmian.Moje światła do jazdy dziennej są identyczne z tymi które widać na fot. wyświetlonej strony jako pierwsze z lewej.

Pozdrawiam - Robin Idea
Robin
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 14:10:17 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Zanim zaczniecie mnie odsądzać od "czci i wiary" chciałem dodać, że ustawa nie nakłada obowiązku używania świateł do jazdy dziennej równocześnie z tylnymi światłami pozycyjnymi. Czyni to jedynie w odniesieniu do świateł drogowych,mijania i przeciwmgielnych przednich.
No i informuję, iż światla dzienne można używać TYLKO w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
Życzę powodzenia przy montażu.

Pozdrawiam - Robin Idea
szymon
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 14:59:54 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Jeśli dobrze rozumiem zamontowałeś światła soczewkowe we wnękach do świateł przeciwmgielnych?
Robin
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 16:10:32 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Nie.W moim samochodzie one już tam były. Ja tylko pokombinowałem z kablami.
eler1
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 16:46:22 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

robin napisał:
świecą się tylko one i żadne inne.
jeździsz niezgodnie z przepisami bo według cytowanego przez ciebie artykułu "muszą być barwy białej i włączane jednocześnie z tylnymi światłami pozycyjnymi"
Robin
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 17:12:03 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

[quote="Robin"]Zanim zaczniecie mnie odsądzać od "czci i wiary" chciałem dodać, że ustawa nie nakłada obowiązku używania świateł do jazdy dziennej równocześnie z tylnymi światłami pozycyjnymi. Czyni to jedynie w odniesieniu do świateł drogowych,mijania i przeciwmgielnych przednich.

Tobie eler1 zacytuję jeszcze raz.

Pozdrawiam serdecznie - Robin Exclamation
PS. A wyjątkowo dla Ciebie : Dz.U.Nr 32 z dnia 26.02.2003 poz.262.Rozdział 3 (światła) pkt.2


Ostatnio zmieniony przez Robin dnia 30 Lis 2007, 17:35:29, w całości zmieniany 1 raz
eler1
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 17:15:32 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

to było napisać że artykuł jest z błędami napisany ja ustawy nie znam Shocked
Kamperfan
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 17:44:33 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

"Andrzejki" to taki dzień, w którym panienki wróżą z wosku na wodzie, a u nas na forum niektórzy wróżą z fusów zamiast z ustaw Wink .
janusz@CT
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 18:13:56 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Mam przed sobą ustawę DzU 32-2003 o wyposażeniu pojazdów. Mam tylko na papierze i dysponuję skanem. Tu nie umiem wstawić zdjecia, umieściłem na CT http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?p=17773#17773[/url]
eler1
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 18:20:41 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Very Happy
janusz@CT
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 18:23:46 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

To jest napisane bez błędów i to obowiązuje w naszych przepisach.
Umieszczone jest w załączniku w formie tabelki i określa kryteria jakim mają odpowiadać, jeszcze jest mowa o światłości i miejscu umieszczenia ale to w rubryce obok.
Robin
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 18:49:35 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

eler1 napisał:
to było napisać że artykuł jest z błędami napisany ja ustawy nie znam Shocked


Dlaczego miałem tak napisać skoro nie był z błędami napisany.Nie mogę przytoczyć ustawy w oryginale bo nie da się z niej nic wyciąć.Dlatego przepisałem tylko fragment. Z dotychczasowego odsądzania od "czci i wiary" wynika tylko tyle, że ja powołuję się na ustawę a eler na załączniki.Ważny jest jednak komplet.
janusz@CT
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 19:16:18 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Tu jest cała ustawa, też nie umim dołączyć Embarassed
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?p=17784#17784
szymon
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 20:33:02 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

cytuję:

Światła do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej - rodzaj oświetlenia samochodowego, przeznaczonego - jak wskazuje nazwa - do jazdy w ciągu dnia w krajach, gdzie taki obowiązek został wprowadzony, czyli obecnie niemal w całej Europie północnej i środkowej (zob. zestawienie poniżej). W niektórych jednak krajach do jazdy w dzień przepisy nakazują korzystanie ze świateł mijania i tam specjalne światła do jazdy dziennej nie znajdują zastosowania; w pozostałych wymienionych w tabeli dopuszcza się stosowanie świateł mijania zamiast świateł do jazdy dziennej. W innych krajach w normalnych warunkach (poza tunelami i przy normalnej przejrzystości powietrza) świateł włączać nie ma obowiązku (choć nie jest to – oprócz Grecji –zakazane). We Francji, Niemczech i Szwajcarii używanie świateł w dzień jest dla pojazdów samochodowych dwuśladowych nieobowiązkowe, ale zalecane, zwłaszcza w ruchu pozamiejskim.

Światła do jazdy w dzień zużywają od kilku do kilkunastu watów (w odróżnieniu od świateł mijania, w których pojedyncza żarówka zużywa około 40 lub 50 W). Ogólnoeuropejski przepis ECE-R87 pozwala na montowanie takich świateł bez potrzeby ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi (w odróżnieniu od pozostałych świateł samochodowych - drogowych, mijania, przeciwmgielnych, postojowych i przednich pozycyjnych). Polskie przepisy jednak nakazują takie podłączenie elektryczne świateł do jazdy w dzień, by tylne pozycyjne także musiały być włączone.

Przepisy prawne w Polsce
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:

Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Ponadto minimalna powierzchnia świecenia lampy musi być ≥40cm², a połączenie elektryczne ma zapewniać równoczesne świecenie tylnych świateł pozycyjnych. W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone.


Przepisy prawne w Europie
Przepisy prawne są w tym zakresie w Europie niejednolite. Niektóre kraje, jak np. Białoruś, Wielka Brytania, Irlandia, Monako, Holandia, Turcja i Cypr, nie posiadają przepisów prawnych na ten temat, inne nakładają na kierowców obowiązek, jeszcze inne jedynie zalecają lub nawet zakazują używania świateł w ciągu dnia (np. Grecja). Po części istnieją różnice w zależności czy pojazd samochodowy jest jednośladowy (motocykle) czy wielośladowy (pozostałe, tj. głównie samochody). Inną ciekawostką prawną jest obowiązek posiadania zapasowych żarówek w samochodzie (np. w Bośni, Chorwacji, Macedonii, Słowenii, Hiszpanii i Czechach).

Przepis ECE-R87:
Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 800 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy 40 cm2
Automatyczne włączanie świateł dziennych równocześnie z rozruchem pojazdu.
Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).

Obowiązek świateł za dnia w Europie
Obowiązek całodobowego używania świateł dla pojazdów samochodowych dwuśladowych (stan 2006)

Austria
Chorwacja
Czechy
Dania
Estonia [2]
Finlandia
Islandia
Litwa od 1 listopada do 1 marca[2]
Łotwa
Macedonia
Norwegia
Polska
Portugalia jedynie na drodze IP-5 (fragment E80) z Vilar Formoso do Aveiro
Rosja
Rumunia
Słowacja od 15 października do 15 marca
Słowenia
Szwecja
Węgry [2][3]
Włochy [3]


Obowiązek świateł dla pojazdów samochodowych jednośladowych (stan w 2006)

Belgia
Niemcy
Francja
Chorwacja
Litwa
Luxemburg
Macedonia
Polska
Portugalia
Rosja
Słowacja
Szwajcaria
Hiszpania
Czechy
Robin
Gość





PostWysłany: 30 Lis 2007, 23:28:03 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Dla mnie wniosek jest jeden. Światła pozycyjne tylne to 2x5W, czyli pikuś.To na pewno mniej niż 18 róznych żarówek które się świecą w kamperze przy "okazji" włączenia świateł mijania.Tylko........ znowu trzeba będzie pokombinować przy kablach. Ale warto.No i obrońcy kulawego prawa będą usatysfakcjonowani.

Pozdrawiam - Robin Idea

PS. Tylko do czego są potrzebne tylne światla pozycyjne w pełnym słońcu albo przy "normalnej przejrzystosci powietrza".
Robin
Gość





PostWysłany: 02 Gru 2007, 22:57:55 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Jeden z naszych kolegów który śledzi ten temat znalazł b.obszerny artykuł na temat świateł do jazdy dziennej. Teraz to na pewno nie obejdzie się bez kombinowania z kablami.Po prostu trzeba pociągnąć dodatkowy plus (do tylnych świateł pozycyjnych) aktywny w momencie włączenia świateł dziennych. I tyle i aż tyle. No i nadal uważam, że warto.Lodówka się odwdzięczy zimnym piwem. Musimy też pamietać o zastosowaniu czterech diód (wystarczą na 1A i pow.12V - koszt ok. 2zł jedna) w celu uniemożliwiena działania świateł dziennych po włączeniu świateł mijania (dwie diody) i po to, żeby nie działały światla mijania po wlączeniu świateł dziennych (kolejne dwie diody). Teraz będzie zgodnie z prawem i "prawem".

Pozdrawiam - Robin Idea

PS. A tutaj jest ten artykuł : http://www.ruchdrogowy.pl/ruchdrogowy-porady/80/
Robin



Dołączył: 15 Mar 2008
Posty: 524
Skąd: SRC

PostWysłany: 23 Paz 2008, 11:56:50 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Teraz, po ośmiu miesiącach używania świateł do jazdy dziennej i przejechaniu przez dziewięć państw europejskich (i nie tylko) mogę stwierdzić, że nikt, nigdy nie zakwestionował moich świateł do jazdy dziennej. Nawet na Ukrainie, gdzie ztrzymywano mnie srednio co 60-70 km do "kontroli" nikt się nie przyczepił. I z satysfakcją oglądałem np. jadące z przeciwka autobusy i TIR-y które miały takie świadła, podobne do moich, zarówno w odniesieniu do wielkości jak i mocy żarowek.

Pozdrawiam - Robin Idea
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


Skocz do:  



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group | Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)