Forum CNC Strona Główna
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Klimatyzacja Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Kamperfan
Gość





PostWysłany: 02 Lis 2007, 00:43:04 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Kamperfan
2007-01-18
13:06
Eler w innym wątku nawiązał do klimatyzacji w kamperze. Mnie interesują doświadczenia użytkowników kamperów z klimatyzacją. Rozumiem, że na trasie klima pobiera prąd za pośrednictwem przetwornicy 12/230V o mocy liczonej w kilowatach - z akumulatorów o odpowiednio dużej pojemności, ładowanych wzmocnionym alternatorem. Jakie parametry muszą mieć te urządzenia, by uzyskać obniżenie temperatury o kilkanaście st. C w kamperze przy zewnętrznej temperaturze rzędu 35 st. i więcej - z uwzględnieniem rozgrzanego do "czerwoności" asfaltu na drogach? Jak używa się klimy na dłuższym postoju podczas zwiedzania i na kempingu? Czy wygodne jest użytkowanie kampera, jeśli okna i szyberdachy, a zwłaszcza drzwi wejściowe są szczelnie zamknięte? Mam tu na myśli wietrzenie - czy naturalny dopływ powietrza w dzień i orzeźwiającej bryzy od morza, pożądanej w nocy, może być zastąpiony przez obiegowe powietrze z klimy? Również każdorazowe zamykanie drzwi przy wchodzeniu i wychodzeniu do/z kampera - czy nie jest to uciążliwe? ? Wiem, że klima jest normą w hotelach (niekoniecznie ekskluzywnych), ale jak to się odczuwa w kamperze - paradoksalnie trzeba się izolować od otoczenia na łonie natury?
Doświadczenia z klimą w samochodzie osobowym są mi znane z autopsji - pojawiały się problemy zdrowotne przy dużej różnicy temperatury zewnętrznej i wewnętrznej. Idea klimy i warunki pracy urządzenia w kamperze jednak wyraźnie odbiegają od standardów dla aut osobowych - chociażby ze względu na utrzymanie obniżonej temperatury przy znacznie większej kubaturze, przeznaczenia kampera do gotowania, nocowania, etc. Oczywiście, zawsze można wyłączyć klimę np. na noc - tylko czy wtedy ma sens wydanie niemałej kasy na urządzenie wykorzystywane tylko sporadycznie. Istotne jest, jak w praktyce funkcjonuje klima w kamperze - zwłaszcza na dłuższych postojach podczas zwiedzania i kempingowania, przy spotykanych na letnich kempingach ograniczeniach natężeniu poboru prądu np. do 4A. Chodzi mi o rzeczowe wypowiedzi i wyważone opinie - dotychczas spotykałem się ze sprzecznymi ocenami, a klima to droga impreza. Zapraszam do dyskusji!
Kamperfan
Gość





PostWysłany: 02 Lis 2007, 00:45:12 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Jacek M
2007-01-20
18:31
Zamieszczam poniżej mój post z forum JK - może się komuś przydać - ku przestrodze. Dodam, ze nad montażem klimy cały czas przemysliwam... Smile, a oto treść:
Ja jestem po pierwszej umiarkowanie udanej próbie zamontowania klimatyzacji .
Na swoje usprawiedliwienie: akcja odbyła się przed startem forum i przed naszym zlotem w Jedlińsku - dziś pewnie bym zrobił to inaczej , ale dzięki temu, że spróbowałem wiem już czego nie nalezy robić, a co mozna by ew. wypróbować .
W zeszłym roku w lipcu wybieralismy się do Włoch, na naszą pierwszą wyprawę nowo zakupionym kamperkiem. Z racji wiadomych (włochy & lipiec) postanowiłem doposażyć pojazd. Te mozliwosci które znalazłem w internecie (nie było jeszcze trumy 1700 lub jej nie znalazłem ) kosztowały min. 8 tys więc uznałem, że do kampera za 20 to zdecydowanie za dużo. Tym bardziej, że jeszcze w ogóle nie wiedziałem czy "kamperowanie" mi się spodoba (teraz juz wiem ) Moje myślenie poszło podobnym tropem jak panów z EBAC wg. linku z postu roberta - powyżej. Zdecydowałem się także na użycie urzadzeń stacjonarnych, z pewnymi wszakże dodatkowymi ograniczeniami:
A/. Ustaliłem limit całej operacji na max. 2000 pln
B/. Załozyłem, że w razie klapy operacji przeróbka musi być całkowicie odwracalna.
Zatem:
1/. nabyłem droga kupna klimatyzator pokojowy w systemie monoblok(parownik i skraplacz w jednym, wyrzut ciepłego powietrza na zewnątrz pomieszczenia) o mocy ok 1000 BTU, nowy z gwarancją i fakturą, sterowanie manualne, za promocyjną cenę ok 1000 pln. W razie czego przyda się w domu.
2/. nabyłem jw. na allegro za niecałe 500 zł agregat 800 W (maksymalny pobór mocy klimatyzatora okreslono na ok. 650 W. Zależało mi na tym także ze względu na ograniczenia prądu do 4A na wielu kampingach, a z pobieznych wyliczeń wyszło, że na kubaturę kampera 5x2x2=20m3 powinno wystarczyć). W razie czego jak w pkt.1 - braki w dopływie prądu się zdarzają i o domowym generatorku marzyłem od dawna .
3/. rozmieściłem urzadzonka w kamperze: klimatyzator postawiłem przy szafie, w miejscu zewnętrznej części pieca Trumy (po co piec w lipcu?) wyrzut powietrza przez dziurę w podłodze - pod podłogę. Generator - w miejsce butli z gazem, też pod podłogę. Wyeksmitowana butla z gazem - w szafkę pod zlewem, jak w domu (wiem, że niezgodne z przepisami, ale zatruł się kto w domu? wielu wybuchło? ). Na poważnie: uznałem ryzyko takiej modyfikacji za znikome. Wydech z agregatu wyprowadzilem rurą aluminiową giętką fi 60 koło wydechu z motoru.
Efekty:
1./ Zbyt mała moc klimatyzatora. Radziłby sobie z utrzymaniem temperatury pod warunkiem włączenia rano i pracy ciągłej. Wydaje mi się, że do pracy w trudnych warunkach potrzebny jest większy zapas mocy tj. min te 1700 BTU jak w Trumie.
2./ Za mała moc generatora przy rozruchu klimy - chwilowa niestabilna praca zespołu. Podejrzewam, że klimatyzatory sterowane elektronicznie mają prąd rozruchu ograniczony(?).
3./ Najgorsze: nie moze być tani generator z silnikiem 2 suwowym!!! Smród jest nie do wytrzymania! Chyba, żeby biegać z generatorem po odległych krzakach na zawietrznej i ciągnąć kable Zapomniałem już o WFM kach i Komarach...
Po kilku próbach zrezygnowałem z "ulepszenia" Jednoznacznie stwierdziliśmy, że należy ufać rozwiązaniom miejscowym, czyli włoskim: w południe - sjesta - otwarte okna na przestrzał i cień choćby z nędznych krzewów oliwnych + kawa + ew. syfon + ew. spaghetti - ten zestaw sprawdzał się znakomicie
Wnioski dla ew. naśladowców:
Ad. 1 Myślałbym o klimatyzatorze "split", jak panowie z EBAC (z linku Roberta). Myślę, że skraplacz można umieścić na tylnej ścianie, zamiast na dachu - nie będzie podwyższał kampera. U mnie wprawdzie nie znalazłem miejsca na jednostkę wewn. ale myslę nad tym. Koszt urządzenia spokojnie można zmieścić w 1500, niestety dochodzi koszt instalacji - trzeba to-to napełnić czynnikiem, a samemu sie chyba nie da. No i oczywiscie z pilotem - widziałem u Janusza i u Roberta - tak ma być zresztą obsługa przez umyślnego to nie na dzisiejsze czasy
Ad. 2 Zasilanie: w czasie jazdy zdecydowanie patent Janusza (alternator 120A+przetwornica). Na postoju prąd z kampingu.
Ad. 3 W II etapie być może agregat, ale na pewno musi być 4 suwowy. Wydech powinien być wyprowadzony z tyłu, najlepiej ze 30 cm poza obrys auta (widziałem takie rozwiązanie u Włocha, chyba się sprawdza), lub może ponad dach, jak w hameryckich Freightlinerach czy innych Kenworthach ?
Myślę, że koszt takiej akcji to ok. 3 - 5 tys, w zależności od użytych komponentów. Za te pieniadze można kupić uzywaną "dachklimę" więc powstaje pytanie, czy warto eksperymentować
Drugie pytanie: Czy klimatyzator stacjonarny będzie się sprawdzał podczas pracy w jadącym kamperze?
PS. Póki co klimatyzatorek bardzo dobrze sprawdza się w mieszkanku Babci
Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez Kamperfan dnia 02 Lis 2007, 00:46:47, w całości zmieniany 1 raz
Marek
Gość





PostWysłany: 02 Lis 2007, 00:46:26 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

marek
2007-01-28
12:24
Ja w swoim poprzednim camperze Fiat Ducato 2,5 Tdi sprawę rozwiazałem radykalnie i kosztownie wychodząć z założenia ,że jak jestem słaby majsterkowicz to padnę na "prowizorkach co prawda będę mieć zajęcie" , a efekt może byc połowiczny. Kupiłem zestaw firmowy Dometic B 2100 i 12 voltową przetwonicę na 230 V o mocy 1500 Wat . Klimatyzacja jest przystosowana do montażu na dachu o ciężarze 34 kg posiada dwa nawiewy do wnętrza campera z mozliwością regulacji kierunku i siły nawiewu. Po wymianie alternatora (pasował od VW - 1300wat) zestaw udało się zestroić i uzyskałem zadawalające efekty. Miałem możliwość chłodzenia wnętrza campera podczas jazdy i skierowania jednego nadmuchu w kierunku przedziału kierowcy. Sprawdziłem startując w trasę, przy nagrzanym wnętrzu do 35C to po około 15 minutach uzyskiwałem przyjazną do oddychania temperaturę. Podczas postoju na campingu przy podłaczeniu do prądu działała znakomicie i co najważniejsze na zewnątrz hałas nie denerwował innych. Klimatyzacja miała również funkcje odwrotna "pompy ciepła"działała nawiewem ciepłego powietrza do wewmątrz campera do temperatury zewnętrznej + 5 celsjusza. Sprawdziłem działanie przy temperaturze zewnętrznej + 15 celsjusza. Klimatyzację można było "odpalić" z akumulatora dodatkowego 100 A, ale nie chłodzić długo pomieszczenia. Niestety taką zabawkę sprzedałem zamieniając na inną nowszą, tym razem z trumą saphir comfort t , czy będzie działała zasilając po przez agregat 2000 W sprawdzę ciepłą wiosną.
Pozdrawiam Marek
Kamperfan
Gość





PostWysłany: 02 Lis 2007, 00:48:57 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Mirek
2007-02-08
19:22
Witam.
Proponuję do saphira dorzucić dwie płyty solarowe i nie potrzebny będzie duży alternator ani agregat a saphira można będzie używać w czasie jazdy z możliwością rozprowadzenia w trzech kierunkach. Eliminuje to konieczność posiadania klimy w kabinie kierowcy a sam nadmuch jest o wiele przyjemniejszy.
Pozdrowienia Mirek
Kamperfan
Gość





PostWysłany: 02 Lis 2007, 00:50:31 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Jacek M
2007-03-17
21:54
marek napisał: "Miałem możliwość chłodzenia wnętrza campera podczas jazdy i skierowania jednego nadmuchu w kierunku przedziału kierowcy"
Czy instalowałeś to w kamperze z alkową? Jeśli tak, to w którym miejscu dachu montowałeś i jak doprowadziłeś nawiew do kabiny kierowcy?
Pozdrawiam
Marek
Gość





PostWysłany: 02 Lis 2007, 00:51:37 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

marek
2007-03-18
00:11
Jacku odpowiem Tobie na spokojnie rano. Ale mam pytanie do Mirka czy to co pisze powyżej Twojego postu Jacku sprawdził w praktyce --- bo coś mito nie pasuje, aktualnie posiadam saphira i z literatury wynika ,że to jednak jest trudne do realizacji na bateriach solarowych.
Marek
Marek
Gość





PostWysłany: 02 Lis 2007, 00:53:19 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

marek
2007-03-18
17:10
Jacku
Opis tej klimy znajdziesz w Polskim Caravaningu numer wrzesień - październik 2006 str. 57. Opis jest, ale z niego prawie nic nie wynika bo pisała to kobieta, która chyba nigdy nie obsługiwała i korzystała świadomie z tego typu klimatyzacji w camperze. Podała zbitek informacji bez jakiegos planu, ale to moja recenzja. W moim camperze do zamontowania klimy wykorzystałem okno dachowe tak szczęśliwie umieszczone w środku części mieszkalnej, że można było tak ustawić nawiew , aby strumień zimnego powietrza wpadał bezpośrednio do kabiny (poniżej alkowy). Alkowę oczywiście przegradzała zasłona z dość grubego materiału. Efekt musiałem wkładać kamizelkę, żeby nie przewiało ramion. Drugi wylot z klimatyzatora kierowałem do wnętrza campera na tył Wylot zimnego powietrz ustawiałem tak ,żeby tworzyła się swobodna cyrkulacja we wnętrzu. sumująca przepływ strug powietrza (przód +tył = troche doswiadczeń z żeglarstwa). W sumie jak pisałem w poście poprzednim uzyskiwałem efek zadawalający.
Marek
Kamperfan
Gość





PostWysłany: 02 Lis 2007, 00:54:17 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

daniello
2007-06-12
13:04
Witam wszystkich
Ponieważ zbliża się kolejne upalne lato, może warto byłoby pomyśleć o klimatyzacji w camperze. Tym, którzy takie urządzenie już posiadają nie trzaba tłumaczyć jak bardzo się ono przydaje. Ci natomiast, którzy jeszcze się zastanawiają lub przymierzają do kupna i montażu, serdecznie zapraszam do naszego salonu, gdzie dysponujemy pokazowym klimatyzatorem marki TRUMA. Można sprawdzić jego dzialanie oraz wydajność. W swojej ofercie posiadamy klimatyzacje stacjonarne i dachowe, a także profesjonalny montaż.
Zapraszam do oglądania
Pozdrawiam
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


Skocz do:  



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group | Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)